Eerste automobilist ter wereld was een vrouw en dankzij haar marketingcampagne hét succes achter Mercedes Benz!

Ken jij mensen die twijfelen over de rijvaardigheid van vrouwen (machokreet: Let op! Vrouw aan het stuur!), stuur hen dan dit bericht door. Want de eerste lange afstandsrit met een auto (anno 1888) werd niet alleen door een vrouw ondernomen, zij beschikte ook over een grote technische handigheid. Martha Benz effende daarmee niet alleen de weg voor een nieuw beeld van vrouwen, ze was de beste PR-dame ooit en gaf bovendien blijk van een vaardigheid die vandaag de dag nog geen gemeengoed is: teamwork!

vrouwalert-mercedesbenz

Benz Patent Motorwagen Typ III

Bertha Benz was getrouwd met Carl Benz, de uitvinder van de eerste auto met een benzinemotor. Op 5 augustus 1888 maakte zij, buiten medeweten van haar man en in gezelschap van haar twee zonen, de 15-jarige Richard en de 14-jarige Eugen, in de experimentele auto van haar man een rit over een lange afstand, van Mannheim naar Pforzheim, een traject van 106 km met een maximumsnelheid van 15 km per uur.

Marketingcampagne
Waarom ze dit deed? Ze wilde sowieso naar haar moeder in Pforzheim, maar belangrijker is dat ze vond dat haar man zich te veel op de technische kant van de Benz-automobiel richtte en te weinig deed om commerciële belangstelling voor zijn uitvinding te wekken. Met haar opzienbarende tocht slaagde zij goed hierin. Hiermee toonde zij de betrouwbaarheid van de paardeloze koets aan. Wilde niemand eerst de auto kopen, dankzij de marketingcampagne van Bertha werd de verkoop een enorm succes met vandaag de dag wereldwijd bijna een miljard automobilisten!

Bertha BenzCarl Benz erkende later: “Zij was een grotere waaghals dan ik en heeft daarmee een voor de verdere ontwikkeling van de auto erg belangrijke rit gemaakt.”

Vooruitstrevend land
Plaats je de prestaties van Bertha Benz in het jaar 1888 in een historisch verband, dan is het goed om erbij stil te staan dat Finland als eerste Europees land in 1906 het kiesrecht voor vrouwen invoerde, Duitsland in 1918 en een Zwitsers kanton in het jaar 1990 de hekkensluiter was. Het land Baden was echter toen al zeer vooruitstrevend en gaf vrouwen in 1900 als eerste bondsland de gelegenheid om te gaan studeren, 12 jaar na de historische rit van Bertha Benz.

 

 

Hoedenspeld en kousenband als reparatiemiddel
De problemen die moedige Bertha Benz overwon:

  • Er waren alleen veldwegen, met vaak twee diepe wagensporen van de paardenkoetsen. Het voorste wiel van de driewielige motorwagen hobbelde daarbij over de door de paarden vertrapte grasstrook in het midden van het pad.
  • Er waren geen wegwijzers of verkeersborden. Alleen plaatselijke koetsiers kenden de route. Lange reizen werden in die tijd bij voorkeur al met de trein gemaakt. Dat was dan ook precies de oplossing die de onverschrokken Bertha Benz koos: zij reed met haar automobiel langs de spoorlijn en kon zo niet verdwalen.
  • Het brandstofverbruik van het automobiel kon Carl Benz vanwege de korte ritjes die hij maakte alleen maar globaal inschatten. Onder de omstandigheden die Bertha aantrof, gebruikte de motorwagen zoveel brandstof dat al na enkele kilometers bijgetankt moest worden. Benzinestations waren er echter nog niet. Bertha kocht daarom bij de apotheek in Wiesloch het reinigingsmiddel Ligroin in, dat ook als brandstof kon dienen. Daarmee werd de apotheek in Wiesloch, die nog steeds van buiten kan worden bezichtigd, het eerste ‘benzinestation’ ter wereld.
  • De wagen had nog geen dashboard dat aangaf als er problemen waren. Bertha reed dus op haar gehoor. Toen de aandrijfketting was opgerekt en duidelijk hoorbaar over de tanden versprong, reed ze eenvoudigweg naar de smid in Bruchsal, die de ketting weer op spanning bracht.
  • Ze kreeg echter ook behoorlijke pech in het buitengebied, zodat ze zelf een oplossing moest bedenken. Beide situaties beschreef Bertha later nuchter als volgt: ‘De eerste keer was de benzineleiding verstopt – daarbij heeft mijn hoedenspeld geholpen. De volgende keer was de ontsteking in tweeën gebroken. Die heb ik met mijn kousenband gerepareerd.’

De mankementen, waarvan Bertha Benz uitvoerig verslag deed aan haar man, vormden voor hem de stimulans om verbeteringen aan te brengen in zijn uitvinding. Zo was het op haar verzoek dat hij later een extra versnelling aanbracht om het rijden op stijgende trajecten te vergemakkelijken.

Tip: in Baden-Württemberg is een toeristische Bertha Benz Memorial Route die de historische route van Bertha Benz volgt. Klik hier voor de route.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s