Bewust shoppen

StoereVrouwen , een community van 1800 bewuste shoppers onderzocht samen met  Rank a Brand 30 cosmetica merken op hun impact betreffende gezondheid, arbeidsomstandigheden, diervriendelijkheid, milieu en klimaat.

Het gros aan cosmeticamerken is niet transparant over de (betekenis van) ingrediënten, het arbeidsproces en de afkomst van de producten. StoereVrouwen brengt daar verandering in. Als ideaalbeeld van een transparante en duurzame cosmeticaproductie presenteert StoereVrouwen hun fysieke ‘Natural Beautycase’: doorzichtig en gevuld met natuurlijke producten als bloemen, groente en fruit. Je ziet wat je kiest.

30 merken test
De community gaf 30 merken op, welke ze graag op duurzaamheid getest wilden zien.
Voor het onderzoek is gekeken naar de prestaties van de cosmeticamerken op verschillende punten binnen de thema’s klimaat, milieu, dierenwelzijn, gezondheid en arbeidsomstandigheden. Uit het onderzoek komt naar voren dat, net als in de meeste sectoren die door Rank a Brand zijn onderzocht, de overgrote meerderheid van de merken nog altijd slecht presteren. Gelukkig zijn er echter wel verschillende uitzonderingen te vinden voor de ethische consument.

Winnaar
Het best presterende merk is Weleda, met 17 van de 26 te behalen punten (65%). Deze score levert het merk een B-label op, wat betekent dat het merk goed op weg is richting duurzaamheid. Weleda doet het vooral goed op het gebied van milieu- en gezondheidsbeleid. Het merk gebruikt alleen natuurlijke ingrediënten voor zijn producten en maakt geen gebruik van mogelijk schadelijke stoffen zoals synthetische geurtjes. Weleda maakt ook geen gebruik van dierproeven, gebruikt voornamelijk hernieuwbare en/of biologisch gecertificeerde ingrediënten en laat een duidelijk beleid zien om het gebruik van water, materialen, afval en verpakkingen te verminderen.

Verbeterpunten
De focus op de arbeidsomstandigheden in de landen waar boeren en (kind)arbeiders de basis ingrediënten voor onze cosmetica halen, zoals India behoeft verbetering. Bij diervriendelijkheid kijkt Rank a Brand o.a. naar het gebruik van testen op dieren. Veel merken, waaronder één van de grootste producenten L’Oréal, staan testen op dieren toe in landen als China waar het wettelijk is toegestaan.

Positief punt
Een positief punt is dat alle merken al een beleid laten zien om hun CO2-uitstoot te verlagen. Daar staat helaas tegenover dat dit beleid ook veelal alles is wat de merken laten zien op dit vlak. Het publiceren van de CO2-uitstoot wordt nog gedaan door ongeveer een kwart van de merken, terwijl (het duidelijk informeren over) het gebruik van ten minste  25% groene elektriciteit slechts door één merk wordt gehaald. Verschillende andere merken zeggen wel gebruik te maken van zulke energie, maar maken niet of onvoldoende duidelijk om wat voor energie het gaat en waar het vandaan komt.

Ontbrekende informatie
Na de eersteonderzoeks bevindingen, heeft Rank a Brand elk merk benaderd om informatie zelf aan te vullen indien nodig. Slechts 12 van de 30 merken reageerden hierop en gaven feedback.


Onderzoeksrapport:  Cosmetics ranking, June 17, 2016. Commissioned  by Stoere vrouwen. 10 blz.


Bronnen:
Duurzaam ondernemen
Stoere Vrouwen
Rank a Brand

foto: Pixabay

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s