Vrouwen en reclame

Is het je wel eens opgevallen dat vrouwen een hoofdrol vertolken in reclames? De blije huisvrouw een stereotype die Unilever in de ban wil doen. Deze vrouwonvriendelijke reclames worden niet meer als van deze tijd gezien. Vandaar dat reclamemakers vrouwvriendelijkere reclames in beeld willen brengen.

Praktijkkijken
In de praktijk blijkt daarvan nog weinig merkbaar. Zo bekeek Wilfred Takken NRC (5 juli) onlangs een weekje bewust reclame. Zijn conclusie: Wat een mooie gezellige wereld wordt er in beeld gebracht. Vrolijke keukens, altijd zon, lekker barbecuen, waar de man dan wel het vlees draait. De personages zijn goed gekleed en hebben zin in het leven. Vrouwen moeten koken, wassen, boodschappen doen, maar daar zit voor hen een bonus in. Blije kinderen en mannen.

Verandering
Een voorzichtige verandering wordt wel gesignaleerd. Rabo introduceert gemengde setjes. Een voetbalmeisje in de stromende regen, afgelast.

Soms worden de rollen omgedraaid. De man kookt. In de schoolmusical neemt het prinsesje een hap van de Princekoek. En zegt tegen de prins: Ik kan het zelf wel!

Unilever
Volgens Weed, marketingbaas bij Unilever herkent 40% van de vrouwen zich tegenwoordig niet meer in de reclame. Het rendement van progressieve reclames blijkt 12% hoger te liggen.

Reclameprotest
Reclames liggen al langer onder vuur:
Jaren 50: was een beetje (veel) bloot not done.
Jaren 60: Dolle Mina’s tegen vrouwonvriendelijke reclames.

In 2008 werd in het Europees Parlement een oproep gedaan te stoppen met vernederende stereotypen in reclames.

De samenleving verandert, de reclame verandert. Unilever zet een toon. Een weekje reclamekijken, bij slecht weer een eyeopener?! Leuker kunnen we het niet maken.

Vrouwen in Retail
Mogelijk dat Vrouwen in Retail ook hun invloed kunnen uitoefenen op de reclame wereld. Het doel van Vrouwen in Retail is om een netwerk op te zetten waar vrouwen in retail elkaar inspireren en zichzelf verder kunnen ontwikkelen door gebruik te maken van elkaars kracht. Om dit netwerk nog meer kracht bij te zetten, is er een ADVISORY BOARD. Vivienne van Eijkelenborg, CEO Difrax en zakenvrouw van het jaar 2016, Irene Koel, founder van The Zoooo en Adriana Hoppenbrouwer, Chief Marketing Officer bij Hema, zijn lid van de Advisory Board.
Op donderdag 6 oktober organiseren zij samen met de Reclamefabriek en RetailTrends Media het tweede vrouwen in Retail event met als thema: BALANCEREN IN RETAIL. 
Tijd: 16.00 – 19.00 uur Locatie: Loetje aan het IJ, Werfkade 14, A’dam-Noord  Meld je hier aan


bron: NRC

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s