Kennis, ideeën en inspiratie; dé aantrekkingskracht van netwerken

Ben je ook zo gek op netwerkbijeenkomsten. En waarom is er altijd nog belangstelling voor een nieuw netwerkevent? Hoogopgeleiden zijn op zoek naar kennis, ideeën en inspiratie. Dat is waarom ze netwerken. Het gaat minder om het scoren van een functie of een nieuwe opdracht.

Yacht, recruiter, liet onderzoek doen  naar de betekenis en rol van een netwerk in het leven van professionals.  Het onderzoek werd gehouden onder 644 professionals: 56% man, 44% vrouw.
Leeftijdspreiding: 22-30 (30%), 31-39 (36%) en 40-49 (34%).

Wat betekent een netwerk nou precies voor professionals?
Professionals verstaan onder ‘netwerk’ hun verzameling contacten en connecties. Deze verzameling bestaat uit een mix van privé­ en zakelijke contacten. Bij 58% van de respondenten bestaat het netwerk uit privécontacten, namelijk familie en vrienden, in 53% van de gevallen (oud­)collega’s en bij 45% uit mensen en bedrijven uit het vakgebied. Netwerken wordt door de geïnterviewde professionals belangrijk gevonden.

Kennisdelen
Het binnenhalen van nieuwe opdrachten is voor slechts 28% van de ondervraagden de belangrijkste drijfveer voor netwerken. 51% van de professionals koppelt succes van een netwerk aan de mate waarin zij kennis kunnen ontwikkelen en ideeën kunnen opdoen.

Criteria die volgens ondervraagden van invloed zijn op een succesvol netwerk:

De juiste mensen ontmoeten    38%
Opdrachten/klanten                  28%
Een baan                                26%
Referenties/aanbevelingen        21%

Profileren
Mannen laten vaker zien (86%) waar ze goed in zijn dan vrouwen (77%) en jongeren (76%). Hoe jonger hoe vaker ambitie wordt getoond: 85% van de startende professionals doet dit versus 71% van de 40­-49 jarigen. Oudere professionals (88%) en mannen zeggen vaker ‘ik ben zoals ik ben’ (87%) dan vrouwen (81%). Bij professionals die flexibel werken zie je dat de grenzen tussen het privé­ en zakelijk netwerk steeds meer vervagen. Dit verschil is significant hoger dan onder professionals met een vast contract.

Netwerktijd
Gemiddeld besteden professionals 77 minuten per week aan netwerken. Hoe jonger en minder werkervaring des te meer tijd wekelijks wordt geïnvesteerd in netwerken. Opvallend is dat vrouwen minder actief zijn (64 minuten) dan mannen (88 minuten). Professionals met een flexibele contractvorm investeren meer tijd (104 minuten) per week aan netwerken. Tijdsinvestering per week:
•Starters (0-­2 jaar werkervaring): 98 minuten
•Mid career:    73 minuten
•22-­30 jarigen: 85 minuten
•40-­49 jarigen: 69 minuten


Bron:

De kracht van het netwerk: Yacht

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s