Vrouwelijke workaholics ontwikkelen eerder een chronische ziekte

Vrouwen die meer dan zestig uur per week werken hebben drie keer meer kans op het krijgen van diabetes, kanker en hartziekten.


Workaholics
Wetenschappelijk onderzoek van de Ohio State University’s College of Public Health toont dit aan. 7500 workaholics in de VS werden onderzocht. De groep die (te lange) dagen maakt blijkt ook vier keer zoveel kans te maken  artritis te ontwikkelen, in vergelijking met vrouwen die een werkweek van 40 uur of minder maken.

Rolwisseling
Er is nog geen aantoonbaar bewijs waarom er zo’n groot verschil zit tussen mannen en vrouwen.  De onderzoekers denken dat vrouwen vaker wisselen tussen verschillende rollen dan mannen. Slaaptekort kan ook een grote rol spelen wat betreft de gezondheid van vrouwen; onvoldoende slaap zorgt ervoor dat het lichaam in voortdurende staat van stress verkeert.

5 tips voor workaholics
Heb je er moeite mee om tijdig te stoppen met de werkdag? Neem dan deze vijf tips ter harte:

  1. Verbeter je dagindeling
    Als je 40-urige werkweek standaard uitloopt tot een werkweek van minimaal 60-of-70 uur, wordt het tijd om je dagindeling te herstructureren.
  2. Begin met de belangrijkste taken
    Deel je dagindeling opnieuw in en begin met de belangrijkste taken. In de ochten ben je het meest productief. Bewaar de minder belangrijke dingen voor de middag, zodat de tijd beter te managen is.
  3. Stel een dagschema op
    Simpelweg een to-do lijstje op een post-it schrijven werkt vaak niet. Ga een stap verder en maak een schema voor de dag. Probeer een tijdsplanning te maken van de werkzaamheden die je die dag wilt verrichten en plan dit in tot maximaal 8 werkuren. Je verspilt gemakkelijk 30 minuten per dag met het beantwoorden van e-mails en het terugbellen van gemiste telefoontjes. Plan gewoon een half uur in om in één keer al je e-mails te beantwoorden en telefoontjes af te handelen, in plaats van gedurende de dag steeds je inbox en je telefoon checken.
  4. Voorkom onnodige onderbrekingen
    Maak je werkplek zo ‘afleidingsvrij’ mogelijk. Sluit alle onnodige tabbladen in je browser, zet je telefoon op stil en zet je koptelefoon op als je dat prettig werken vindt. Zonder je af te sluiten voor alle afleidingen verlies je snel de focus op zaken die belangrijker zijn.
  5. Voorkom de automatische piloot
    Het einde van de werkdag nadert en je bent aan het racen om al je taken op tijd te voltooien. Je gaat gemakkelijk over op de automatische piloot om de stapel op je bureau weg te werken. Door een paar korte pauzes in te lassen zul je efficienter en effectiever werken.

Bronnen
–  FMM

Science Daily

Een gedachte over “Vrouwelijke workaholics ontwikkelen eerder een chronische ziekte

  1. Pingback: 3D-mammografie in Westfriesgasthuis | Vrouw@lert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s