Dames hygiëne, milieuvriendelijker dankzij Yoni.care

Yoni (Sanskriet voor ‘bron van het leven’ letterlijke vertaling: vagina) zet zich in om biologisch katoenen producten naast de gangbare synthetische variant op de reguliere schappen te zetten.


Dameshygiëne

Tampons, maandverbanden en inlegkruisjes van Yoni zijn gemaakt van biologisch katoen, chloorvrij gebleekt en bevatten geen sporen van pesticiden, plastics of andere synthetische stoffen. Het verband is biologisch afbreekbaar, milieuvriendelijk. Sinds vorig jaar lukte het Yoni om als eerste bedrijf in Europa met haar biologische varianten in het reguliere schap te staan bij de Etos en Marqt. En vanaf volgende week verschijnt Yoni op het schap bij de Albert Heijn.

Wendelien Hebly en Mariah Mansvelt Beck zijn de founders van Yoni.
Mariah Mansvelt Beck werd op 30-jarige leeftijd geconfronteerd met een voorstadium van baarmoederhalskanker. Op zoek naar manieren om haar gezondheid te ondersteunen kwam zij bij een specialist terecht die haar adviseerde over te stappen op tampons en maandverband van biologisch katoen. Dit was voor het eerst dat zij stil stond bij de ingrediënten van deze producten en er achter kwam dat het niet op de verpakking af te lezen is. Geen van de bedrijven die zij aansprak konden of wilden haar een ingrediëntenlijst geven. Samen met Wendelien Hebly besloot ze dit tot op de bodem uit te zoeken. Toen zij er achter kwamen dat de meeste tampons, maandverband en inlegkruisjes synthetische stoffen bevatten, waren ze verrast dat dit niet op de verpakking stond.

De meeste consumenten hebben geen idee waar deze producten van gemaakt zij, ondanks dat vrouwen tijdens hun leven gemiddeld 11.000 tampons gebruiken.

Winnaar 11e MKB Innovatie Top 100.
Op 29 september jl. werd voor de 11e keer de ranglijst met 100 gerealiseerde innovaties in het Nederlandse midden en kleinbedrijf gepresenteerd. Een initiatief van Kamer van Koophandel en samen met de Financiële Telegraaf.

De landelijke jury was unaniem:

‘Het zijn nieuwe producten met een grote impact in deze industrie. Knap is dat ze in een korte tijd al op veel plekken in de schappen liggen. Het zijn twee bevlogen ondernemers die een missie hebben om echt iets te veranderen.’


Bronnen:
MKB innovatie top100

Yoni

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s