Door het bos hollen of het huis schoonmaken?

Goed nieuws voor iedereen die gezonder willen leven maar gruwt van de sportschool en geen tijd (of zin) heeft om zich ’s avonds na het eten nog in een trainingspak te hijsen: we hoeven ons echt niet per se in het zweet te werken op fiets of loopband.

Actief leven

Sporten is gezond maar er is ook een light-variant, die al veel gezondheidswinst oplevert: pak zoveel mogelijk extra beweging in het dagelijks leven én ga vooral minder zitten. Wie vijf keer per week een half uur sport maar de rest van de dag voornamelijk zit, doet minder voor het lichaam dan wie door de dag heen actief is, zo blijkt uit Maastrichts onderzoek. Dus loop rond, pak de fiets, neem de trap, stoei met de kinderen, maai het gras of maak desnoods het huis schoon maar doe iets. Al die beetjes bij elkaar tellen op, zegt gedragswetenschapper Stef Kremers, hoogleraar obesitaspreventie aan het Maastricht UMC. ‘Dat moet een opbeurende boodschap zijn voor al die mensen die hun goede voornemens de komende weken weer zien sneuvelen.’

Doe de test

De hele dag zitten is niet goed voor je. Maar extreem hard sporten hoeft ook niet. Volgens wetenschappers gaat het erom dat je elke week 500 punten scoort: het aantal minuten dat je iets doet, van tuinieren tot drummen, vermenigvuldigd met de intensiteit van die activiteit. Deze test rekent in MET’s (metabool equivalent). De MET geeft aan hoeveel energie een lichaamsactiviteit per uur kost. Onderuit gezakt op de bank tv kijken kost 1 MET, de hond uitlaten 3 MET, bedden opmaken 3,3 MET, grasmaaien 5,5 MET. Hou een minimum aan van 500 MET-minuten per week, die uiteraard niet bij elkaar mogen worden gesprokkeld met 500 minuten zitten.

Zorg er vooral voor dat al die MET-minuten in de plaats komen van zittijd. Langdurig zitten is schadelijk, ook als je er gewoon bij sport, zo bleek deze zomer uit een omvangrijke internationale analyse in The Lancet. De zitgrens lijkt te liggen op 7 à 8 uur per dag. Voor elk uur dat we langer zitten, neemt de kans op vroegtijdig overlijden toe. Vandaar dat landen als Australië en Canada al een zitnorm hebben. De Gezondheidsraad komt deze zomer met een nieuwe beweegnorm waarin ook zitgedrag zal worden benoemd.

Kortom: ‘Je hoeft echt niet ’s avonds na je werk nog door het bos te gaan hollen’, zegt Maria Hopman, hoogleraar integratieve fysiologie aan het Radboudumc. ‘Begin eens om actief te zijn in je dagelijks leven.’

Bronnen: De Volkskrant en Trouw

Een gedachte over “Door het bos hollen of het huis schoonmaken?

  1. Nog een opsteker.
    Sporten in het weekend voldoet. Natuurlijk is veel bewegen een goede zaak (advies WHO 5 dagen per week 1/2 uur) daarmee de boodschap uitdragend met 1 keer per week sporten ben je er niet! Uit Engels onderzoek blijkt dat: Wie alleen in het weekend voldoende beweegt daarmee zijn kans op een voortijdige dood met 30% verlaagt. Jama Intern Med (doi:10.1001/jamainternmed.2016.8014). Spreid je de beweegtijd over de week dan is de reductiekans 35%. Een minimaal verschil.
    zie ook: NRC 10 januari 2017, p.3

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s