Hoornse docenten ontwikkelen KIC-app tegen pesten

Twee Hoornse docenten in het VMBO onderwijs, Krystle Kors (31) en Kim Schouten (29), ontwikkelden een app waarmee onder meer pesten preventief kan worden aangepakt. Krystle en Kim werken op school met het sociale vaardigheidsprogramma KIC (Kracht In Controle), dat bedoeld is om de veiligheid op school te vergroten. Voorheen werd in het Leerlingvolgsysteem (LVS) aangetoond hoe de verhoudingen binnen een groep liggen. Omdat hier ontzettend veel tijd in ging zitten, legden de twee vrouwen contact met 2 oud-leerlingen om een app te maken.

kimkrystle

Kim en Krystle

Enige jaren geleden kreeg pesten veel aandacht en schoten de bureaus en instanties als paddenstoelen uit de grond. Maar volgens Krystl vertelden deze bureaus wel even hoe de docent het pesten op school moest oplossen. Dat was leuk bedacht, maar in de praktijk werkte dit helemaal niet zo met pubers. Krystle en Kim besloten met hun eigen praktijkervaring een app te maken waar onderwerpen als pesten, discriminatie en seksualiteit samenkomen. En waardoor docenten overzichtelijk krijgen wat er binnen een groep speelt en waar de pijnpunten liggen.

korte-omschrijvingOnline leerlingvolgsysteem

Het KIC-programma is een leerlingvolgsysteem dat leerlingen vier jaar volgt en aantoont hoe gelukkig een kind is, hoe het gesteld is met zijn of haar zelfvertrouwen, hoeveel belangstelling hij of zij toont in anderen en nog veel meer. Een hoop werk als je het allemaal moet uitschrijven, maar door de KIC-app kunnen de gegevens binnen een paar minuten worden verzameld. Hiermee wordt de werkdruk van docenten verlicht.

motivatieInzetten oud-leerlingen

De oud-leerlingen, Mike Ronday (21) en Joey Dedecker (21), kregen de taak de app te ontwikkelen. Met de KIC-app wordt een link gestuurd naar leerlingen met hierin een aantal vragen. Anoniem kan worden aangegeven wie bijvoorbeeld in hun ogen de stoorzenders zijn binnen de klas, met wie ze na school graag wel of niet omgaan, enzovoorts. Als iedereen dezelfde stoorzender invult, kan hier iets aan gedaan worden en als uit de antwoorden blijkt dat een leerling buiten de groep valt, kan deze leerling extra, persoonlijke aandacht krijgen. Ook kan worden uitgezocht waarom hij of zij niet zo geliefd is. De antwoorden worden in één sociogram aan de docenten en mentors getoond. Zo zien zij in één oogopslag welke leerlingen in positieve zin opvallen of welke behoefte hebben aan extra aandacht.

Officiële goedkeuring

Door op tijd in te zien welke leerlingen er gepest worden of zelf pesten, kan dit gedrag preventief aangepakt worden. Het programma gaat op meerdere scholen draaien en met de overheid is contact om officieel ’goedgekeurd’ te worden.’

Bron: NHD

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s