#MyBeautyMySay versterkt zelfvertrouwen onder jonge vrouwen

Uit onderzoek naar het zelfvertrouwen van vrouwen, blijkt dat 71% van de Nederlandse vrouwen vindt dat vrouwen te veel op hun uiterlijk beoordeeld worden en te weinig op hun talenten. Verder blijkt dat wereldwijd de meerderheid van de vrouwen vindt dat foto’s in media, advertenties en social media een onrealistisch schoonheidsideaal neerzetten en de druk vergroten om er perfect uit te zien. Daarom is er de campagne #MyBeautyMySay dat vrouwen moet inspireren. Want schoonheid is geen belemmering. En vrouwen mogen zelf bepalen wat ze mooi vinden en hoe ze eruit willen zien.

Er wordt veel commentaar geleverd op hoe vrouwen er uitzien en hoewel dat niet de bedoeling hoeft te zijn, houdt dat commentaar vrouwen ook klein. Schoonheid zou een bron van zelfvertrouwen moeten zijn en niet van onzekerheid.

Volgens het Global Beauty Confidence Report* daalt het vertrouwen in de eigen schoonheid significant, met uitzondering van India. Deze nieuwe onderzoeksresultaten zijn vergeleken met onderzoek uit 2010. De daling was het sterkst in Amerika. Ook Nederlandse vrouwen blijven kritisch over zichzelf:

  • Ruim de helft (56%) van de vrouwen is niet tevreden over haar uiterlijk;
  • bijna 1 op de 5 (18%) is zelfs ronduit ontevreden;
  • vrouwen ervaren weliswaar de vrijheid om zichzelf te kunnen zijn, maar veel vrouwen (59%) zijn onzeker over hun uiterlijk;
  • 3 op de 5 Nederlandse vrouwen maken zich druk over het feit of anderen hen wel leuk genoeg vinden en deze onzekerheid is bij jonge vrouwen (18-24 jaar) nog sterker.

*) Het onderzoek onder Nederlandse vrouwen werd uitgevoerd door Motivaction in februari 2017. In totaal werden 522 vrouwen in de leeftijd van 18 tot 55 jaar ondervraagd met een online vragenlijst.

Geloof in je eigen talenten geeft je het vertrouwen om het beste uit je zelf te halen.

De wereldwijde resultaten laten zien dat een laag lichaamsbeeld negatieve gevolgen heeft voor de gezondheid, de psychologische gesteldheid en het sociale leven. Internationaal gezien leggen media nog steeds druk op vrouwen: 69% van de vrouwen en 65% van de meisjes vinden dat media en advertenties een onrealistisch beautystandaard neerzetten.

Social media creëert nieuwe druk

Meer dan de helft van de vrouwen wereldwijd vindt dat social media de druk vergroot om er op een bepaalde manier uit te zien. Daarbij voelen ze de druk om enkel een roze-bril versie van zichzelf te delen waarin uiterlijk domineert. Ook Nederlandse vrouwen geven aan dat social media een vertekend beeld van de werkelijkheid geeft:

  • 64% zegt dat je op social media alleen maar perfecte foto’s van mensen ziet
  • 71% vindt dat sommige social influencers een vertekend beeld geven van hoe je er als vrouw uit moet zien
  • 25% van de vrouwen die social media gebruiken, geeft aan dat zij zichzelf regelmatig met andere vrouwen vergelijken op social media
  • 17% geeft aan dat zij liever geen foto’s plaatsen die waarschijnlijk niet genoeg likes krijgen.

Jonge vrouwen scoren op al deze facetten hoger.

#MyBeautyMySay

Het onderzoek is uitgevoerd door Dove, die in haar missie voor een andere kijk op schoonheid en het verhogen van zelfvertrouwen bij vrouwen al sinds 2004 onderzoek doet onder vrouwen. Dove belooft in al haar campagnes altijd echte vrouwen te portretteren zoals ze in werkelijkheid zijn. Daardoor helpen ze meisjes en jonge vrouwen om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s