Hoe verleid je een vrouwelijke gast?

Café’s en discotheken hebben het niet makkelijk, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Koninklijke Horeca Nederland (KHN) liet daarom uitzoeken wat volgens het Nederlandse publiek het favoriete avondje uit is. Marktonderzoeksbureau GfK vroeg meer dan 1000 consumenten naar hun perfecte avondje uit.

Stelde daarbij vragen als:

– Welke muziek wordt er gedraaid in uw favoriete kroeg
– Voor welk soort eten loopt u een blokje om?

Soort zoekt soort
Uit de resultaten blijkt dat mensen het belangrijk vinden dat er een klik is met andere gasten. De kunst voor horecaondernemers in om gelijkgestemden bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld door sociale events te organiseren. Een verrassend aanbod van eten is hierbij belangrijk; food is een goede ‘verbinder’.

Zes consumentengroepen
Op basis van de resultaten, presenteerde GfK zes consumentengroepen; met eigen specifieke wensen en verwachtingen ten aanzien van het ultieme avondje uit.

  1. Avonturiers:  “Blijf me verrassen, maar gezelligheid voorop!”

De avonturier is de typische cafébezoeker. Deze groep bevat veel werkzame personen en het betreft vaker mannen. De groep is middelbaar opgeleid en heeft een gemiddeld inkomen.

  1. De Open-minded:  “Daag me maar uit: ik wil ontdekken!”

Zoeken het liefst de scherpe randjes op in muziek, eten en drinken. Deze groep bevat relatief meer jongeren en studenten, leeftijd ligt tussen de 20-40 jaar en herbergt vooral veel hoogopgeleide vrouwen in stedelijke gebieden.

  1. Dromers:  “Lekker samen bijkletsen”

Deze groep bevat veel jongeren met een gemiddelde leeftijd ligt tussen de 15-29 jaar en betreft vaker vrouwen. De groep is vaker laag opgeleid

  1. Kwaliteitszoekers:  “Alleen het beste is goed genoeg”

De groep weet wat er te koop is en kiest dan ook weloverwogen voor kwaliteit. Ook lijken tijd en geld geen echte belemmeringen zolang men maar op de wenken wordt bediend. Deze groep bevat zowel mannen als vrouwen ouder dan 40 jaar met een boven modaal inkomen en een hoger opleidingsprofiel.

  1. Ouders van nu:  “Maak het me makkelijk”

Dit zijn de instromers van de jonge groepen en zitten in een overgangsfase. Door gebrek aan tijd en goede (kinder)voorzieningen komt deze groep minder vaak dan ze zelf graag zien.

  1. Huiselijken:  “Doe maar gewoon”

Voelen zich het meest veilig in het comfort van hun eigen huis en zullen het zelden erg laat maken. De gemiddelde leeftijd ligt boven de 50 jaar en het betreft iets vaker vrouwen dan mannen.

Infographic

Bron: Rapport Wie is die gast?


 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s