Vrouwenvoetbaltoernooi levert 44 miljoen op

Het gaat goed met de Oranje Leeuwinnen op het EK vrouwenvoetbal. Twee wedstrijden gespeeld, twee maal winst met 1-0 op Noorwegen en Denemarken.

Ook de maatschappelijke winst van het vrouwenvoetbaltoernooi is aanzienlijk. Volgens advieskantoor PwC levert het toernooi € 28,6 miljoen aan directe omzet op voor Nederland. Aan indirecte omzet komt daar nog eens 15,3 miljoen bij. In totaal is de extra omzet voor Nederland dus 44 miljoen euro. Dat blijkt uit een economische impactanalyse die PwC uitvoerde in opdracht van de KNVB.

Ruim acht miljoen is afkomstige van sponsor UEFA. De uitgaven aan eten, slapen, souvenirs en vervoer door deelnemende teams, bezoekers en media – directe omzet – zorgen voor zo’n 20,6 miljoen. Extra producten en diensten van leveranciers aan hotels brengen 15 miljoen op aan indirecte omzet. Vooral de zeven speelsteden profiteren van het toernooi.

De kosten voor het organiseren van het toernooi en het handhaven van de openbare orde zijn respectievelijk 4.6 en 1 miljoen. Volgens PwC is dat vrij gering, vooral omdat bij vrouwenvoetbal immers weinig risico is op hooliganisme.

Bronnen: accountant.nl en accountancyvanmorgen.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s