Slapeloosheid

Ben je ook een moeilijke slaper? Lastig inslapen of ’s nachts vaak wakker? Vrouwen blijken een stuk slechter te slapen dan mannen. Een grootschalig meta-onderzoek in opdracht van de Hersenstichting toont aan een grote groep Nederlanders, met name vrouwen, slaapproblemen heeft.

Vrouwen slapen over het algemeen iets langer dan mannen, maar ze slapen ook veel minder goed. Ze komen moeilijker in slaap, hebben meer moeite met doorslapen en gebruiken meer slaapmedicatie dan mannen. Ook worden ze vaker vanzelf vroeg wakker.

Goede slaap is belangrijk om goed te functioneren, maar ook om gezondheidsschade te voorkomen. Chronisch slecht slapen vergroot namelijk het risico op neuropsychiatrische aandoeningen zoals angststoornissen, depressie en dementie, en op lichamelijke aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten en type 2 diabetes. Slaap wordt vaak over het hoofd gezien als onderdeel van een gezonde leefstijl, terwijl dit juist essentieel is, aldus de onderzoekers van het Erasmus Medical Center die het onderzoek voor de Hersenstichting uitvoerden.

Ademhalingstechniek

Een oplossing voor de slaapproblemen komt van Harvard-wetenschapper Andrew Weil. Volgens hem kun je door de juiste ademhaling binnen een minuut in slaap vallen. “Diep ademhalen heeft invloed op de fysiologie en denkprocessen, inclusief je humeur. Door je simpelweg te concentreren op je ademhaling, kun je je langzaam ontspannen”. Hij noemt de ademhalingstechniek ‘4-7-8′.

Het komt erop neer dat je 4 tellen inademt, je adem 7 tellen vasthoudt en in 8 tellen uitademt.

Leer in 6 stappen hoe het precies werkt:

  1. Plaats het puntje van je tong tegen je gehemelte, net voor je voortanden. Houd je tong daar gedurende de hele oefening.
  2. Adem alle lucht in je longen uit via je mond. Maak daarbij een ‘woosh’-geluid.
  3. Sluit je mond en adem traag in door je neus terwijl je tot vier telt.
  4. Houd je adem in tot je tot zeven hebt geteld.
  5. Adem opnieuw uit door je mond terwijl je tot acht telt. Maak weer het ‘woosh’-geluid van stap 2.
  6. Herhaal dit nog drie keer, zodat je de cyclus vier keer hebt gedaan.

Bronnen: Blik op nieuws en Welingelichte Kringen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s